Astra nr. 3-4/2011
150 de ani de la INFIINŢAREA ASTRA. Societatea culturală Astra: preliminarii, parcurs, protagonişti›
Cel mai important membru al secţiunii istorice a Astrei era, fără îndoială, George Bariţiu, care încă din tinereţe a fost pasionat de istorie. Îşi începe activitatea istoriografică prin traducerea în limba maghiară a unei lucrări a lui Petru Maior, însă a rămas doar un amator în domeniu, ocupându-se, printre afaceri, publicistică şi procese, de evocarea trecutului. Citeşte mai mult ›
Spuneam că am avut sentimentul că l-am cunoscut pe Hans Bergel doar atunci când i-am devenit cititor. Acestei cunoaşteri i s-a mai adăugat în timp o treaptă, emoţionantă pentru mine, când i-am devenit coleg. Pentru că prozatorul şi eseistul pe care îl admiram mi-a făcut surpriza de a-mi traduce zeci şi zeci de poeme, la început fără măcar gândul publicării, din pură empatie literară, apoi devenite volumul Die Versteigerung der Ideen, lansat la Târgul de carte de la Leipzig, în 2010. Autorul şi traducătorul cărţii, prezenţi la lansarea moderată de Georg Aescht în fostul oraş est-german, aduceau, prin colaborarea şi prezenţa lor, un omagiu nu numai poeziei, ci şi acelui est-european pe care îl reprezentau şi în care supravieţuiseră artistic. Citeşte mai mult ›
Presa culturală de la finalul deceniului al cincilea şi începutul celui de al şaselea – reprezentată de publicaţii precum „Flacăra” sau „Contemporanul” – oferă cititorului actual reflexia a ceea ce dorea a fi o cultură „vie”, surprinsă în instantanee entuziaste, în realitate imaginea „îngheţată” (de adevărat Război rece) a unei culturi şi a unei prese (nu doar culturale) captive între roţile unei maşinării propagandistice. Citeşte mai mult ›
Interesul suscitat de-a lungul timpului de câteva dintre lucrările de tinereţe ale lui Ştefan Luchian, concepute sub influenţa decorativismului Artei 1900, cât şi unele afirmaţii contradictorii ori insuficient argumentate formulate pe această temă, ne-au determinat să supunem unei analize amănunţite câteva dintre aceste creaţii, beneficiind de fondul consistent de opere ale artistului aflate în patrimoniul Muzeului Naţional de Artă al României. Citeşte mai mult ›