Când regele coboară din portretul său


Medalie dedicată botezului Principelui Nicolae (3 octombrie 1903)

Medalie dedicată botezului Principelui Nicolae (3 octombrie 1903)

Ştim că o guvernare începe cu reprezentarea de sine pe care şi-o asumă, imaginea monarhului fiind un mijloc de exercitare a puterii şi, totodată, un efect al acesteia. Prin urmare, prezenţa fizică a conducătorului trebuia să se transforme într-o alegorie circumstanţială a naţiunii. Era o strategie care a dat roade, stimulând dorinţa celor din Belle Epoque de a viziona apariţiile regale şi ceremoniile aferente. Bunăoară, în contextul jubileului Universităţii din Iaşi, organizat în septembrie 1911, savantul Petru Poni, atunci plecat din oraş, primea de la soţie o scrisoare în care aceasta, extrem de rezervată faţă de oportunitatea manifestării, găsea totuşi un punct de atracţie: „… aş vrea să mă duc măcar la teatru cu Margareta ca să vadă toată curtea regală (s.n.)”.

Medalie dedicată sărbătorii naţionale, 10 mai 1905

Medalie dedicată sărbătorii naţionale, 10 mai 1905

Evident, nu era singura care venea acolo mai interesată de spectacolul venirii lui Carol decât de recitalurile din scenă. Gusturile şi sensibilităţile acelui timp, greu de înţeles astăzi, reies dintr-o altă scrisoare către Petru Poni: „… sunt în totul 18 loje care se pot da şi sunt 300 de cereri. Îţi poţi închipui ce sfadă pe toate drumurile? Câţiva vor să-şi dea demisia din partid pentru că nu li se dau loje şi staluri bune…”

Articolul integral îl puteți citi în revista ASTRA nr. 1-2/2012.Vedeți punctele de distribuție ale revistei.

Pagini:  1   2 
Articol scris de Andi Mihalache
Vedeţi si alte articole scrise de Andi Mihalache
Powered By DT Author Box

Un comentariu

Lasă un comentariu

* Câmpuri obligatorii