Oglinzi deformate: Caricaturi în presa românească la începutul anilor ’50


„Scânteia Tineretului”, 21 aprilie 1950

„Scânteia Tineretului”, 21 aprilie 1950

Presa culturală de la finalul deceniului al cincilea şi începutul celui de al şaselea – reprezentată de publicaţii precum „Flacăra” sau „Contemporanul” – oferă cititorului actual reflexia a ceea ce dorea a fi o cultură „vie”, surprinsă în instantanee entuziaste, în realitate imaginea „îngheţată” (de adevărat Război rece) a unei culturi şi a unei prese (nu doar culturale) captive între roţile unei maşinării propagandistice.

Politic, e vorba de un moment-cheie pentru regimul comunist nou instalat care încearcă să-şi consolideze bazele fragile (şi emergenţa nejustificată de simpatiile populaţiei) printr-un complex aparat propagandistic în care cultura – o cultură a „muncitorilor cu mintea” – are un rol major. Aproprierea culturii de către regim este reflectată pas cu pas de presa culturală a timpului prin toate tipurile de discurs – text ficțional şi non-ficţional, artă plastică sau texte ori imagini umoristice.

[...]

„Scânteia Tineretului”, 9 ianuarie 1950

„Scânteia Tineretului”, 9 ianuarie 1950

Statele Unite joacă un rol cheie în acest război între Est şi Vest – deopotrivă imagistic şi imaginar (Ştefan Borbély, Războiul imaginar, în Caietele Echinox. Teoria şi practica imaginii. I. Imaginar social, vol. 3/2002: 138-154) – din perioada care succedă celui de al Doilea Război Mondial.

Rolul de simbol al tuturor elementelor negative faţă de care societatea comunistă trebuie să se afle în conflict le este alocat Statelor Unite, opţiune motivată, desigur, de contextul politic internaţional, precum şi de simpatiile americane locale. În acest proces de reprezentare a alterităţii, sunt recognoscibile anumite mecanisme ale imaginarului care presupun proiecţii distorsionate asupra a ceea ce e diferit, îndepărtat, străin. Propaganda uzează de aceste mecanisme ale percepţiei pentru a sugera opoziţia între cele două tipuri de societate (comunismul şi societatea occidentală), prezente în formule Bine-Rău extrem de clar definite.

Pagini:  1   2 
Articol scris de Andrada Fătu-Tutoveanu
Vedeţi si alte articole scrise de Andrada Fătu-Tutoveanu
Powered By DT Author Box

Niciun comentariu

Lasă un comentariu

* Câmpuri obligatorii