Portul Național, din sat la CurteaDomnească şi înapoi


Dr. Adina Nanu. Profesor la Universitatea Naţională de Artă şi Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti. A publicat aproximativ 30 volume de istorie şi critică de artă, dintre care Artă, stil, costum (prima istorie a costumului universal în limba română) şi Arta face pe om, prima carte care priveşte imaginea umană din punct de vedere artistic şi a alcătuit o colecţie de costume cu piese din familie şi de la prieteni, cu care a deschis zece expoziţii (ultimele, din 2010, la Veneţia şi la „Palatul Peleş din Sinaia”).

Astăzi, circulaţia informaţiei prin televiziune şi internet pe toată planeta a produs „globalizarea” comunicării şi răspândirea aceloraşi modele de imagine umană (toată lumea poartă la slujbă costum clasic, iar în timpul liber sau la şcoală blugi şi tricou).

Uniformizarea excesivă nu este însă suportabilă şi nici utilă. Fiecare individ reacţionează cum ştie şi cum poate pentru a se distinge din mulţime, iar ţările se străduiesc să-şi facă publicitate prin câte un brand cât mai personal şi atrăgător. Pentru a încuraja turismul, nu numai peisajul, dar şi locuitorii trebuie să stârnească interes, curiozitate şi admiraţie. Unele veşminte sunt, desigur, mult mai cunoscute decât steagurile ţărilor respective, kimonourile japoneze, poncho-ul mexican şi pălăria de cow-boy funcţionând ca nişte embleme.

Probabil că în timpul care urmează, „specificul naţional” va deveni din nou o preocupare, alimentată mai mult de interese materiale decât culturale.

Pagini:  1   2 
Articol scris de Adina Nanu
Vedeţi si alte articole scrise de Adina Nanu
Powered By DT Author Box

Niciun comentariu

Lasă un comentariu

* Câmpuri obligatorii