Revista „Cronica Veche” despre Astra. Literatură, arte şi idei, nr. 3-4/2012

„Cronica veche” nr. 1 din 2013

NUMĂRUL 3-4 (331-332) pe 2012 al revistei brașovene Astra. Literatură, arte și idei ne surprinde… bestial, la prima vedere, cu ilustrațiile din seriile Bestiaire, Histoires fantastiques și Histoires insolites ale lui Andrei Bădulescu, o cavalcadă a imaginarului în care culorile și formele se contopesc într-o explozie fastuoasă.

Rubricile așteptate număr de număr nu ne înșală nici acum expectanțele. Cronicile se întrec una pe alta în oferte: Al. Cistelecan (Tendresse oblige!) admiră spectacolul ipostazelor în poezia Floarei Țuțuianu. Al Mușina va ieși din pielea consacrată de poet, eseist și memorialist (nu pentru multe pagini, însă…), oferindu-ne primul roman umoristic din literatura română, recenzat de Anton Nicolae (Nepotul lui Dracula). Sânziana-Maria Stoie aruncă priviri critice în antrenantul roman al lui Ovidiu Moceanu, Spovedania. Roman cu 30 de ferestre, iar Dan Țăranu scrutează Mormântul  comunismului românesc. Romantismul revoluționar înainte și după 1989, eseurile lui Alexandru Matei. În Cronica criticii, Evelina Cârciu subliniază expresivitatea volumului Georgetei Morcăș, Disonanțe. Studii asupra expresionismului în poezia română contemporană, câteva pagini mai încolo Adriana Bărbat scrijelește impresii despre romanul de debut al lui Carmen Gheorghe, Tatuaj pe glezna stângă. Două interviuri fac să penduleze atenția cititorului. În primul, Gabriela Adameșteanu răspunde la întrebările lui Iulian Cătălui, cu acută sinceritate: „Nu am scris literatură cu ideea să critic, nici să strecor aluzii subversive, ci cu ideea să scriu autentic”. În cel de-al doilea, Steluța Pestrea Suciu îi provoacă Elisabetei Isanos sensibile mărturisiri ale unui drum al căutărilor – căutarea rădăcinilor, căutarea propriului univers literar, și, de ce nu, căutarea cititorului. Interesantă ancheta inițiată de Bogdan Coșa, care adună sub declarația From Basarabia, with love întâmplări care nu se pot petrece decât în Moldovade dincolo de râu; răspund Diana Iepure, Hose Pablo, Cătălina Bălan, Victor Țvetov, Mihail Vakulovski, Alexandru Vakulovski, Ana Donțu, Andrei Gamarț, ultimul  semnând și ilustrația dosarului. Un șirag de recenzii (Mircea Doreanu, Alina Tiboacă, Zoe-Larisa Bădoiu, Gabriel Stan) completează un puzzle al criticii literare, domeniu sensibil în peisajul actual. Poezia e reprezentată în acest număr de Alexandru Mușina și Moni Stănilă, iar proză semnează Romulus Bucur, Constantin Arcu și debutantul Răzvan-Ionuț Dobrică. Și nu puteau lipsi Te(r)oriile – Alexandru Matei disecând structuralismul, și (In)actualitățile lui Sorin Cucerai, un apel la necesitatea comprehensiunii legilor economice… Dacă adăugăm Scrisorile din cafenele ale lui Matei Vișniec, captivantul fragment din romanul în curs de apariție Maidanezii al Dinei Hrenciuc și cele 5 secunde sapiențiale ale lui Daniel Pișcu, cronica teatrală a lui Alexandru Țion, repere ale vieții muzicale (Petruța Măniuț Coroiu) și Profilul de artist al Aureliei Stoie Mărginean (Bianca Osnaga și Vladimir Udrescu), realizăm că ținem în mână o revistă de o certă și verificată valoare a conținutului, cu o paginație impecabilă, care te captivează din scoarță-n scoarță.